otkaz
ACOUSMATIC QUADRAPHONIC MUSIC, 2016A Stereo version of Otkaz is available on the album Bologna Sound vol. 2 Edited by Slowth Records.
(Italiano sotto)
“Otkaz”: A Serbo-Croatian word, literally meaning “refusal” or “denial”.
In biomechanics the principle of “otkaz” refers to the precise point at which one movement ends
and another begins; it is a stop and a go at the same time, it suspends the preceding movement
and prepares the following one. It thus makes it possible to reunite dynamically two segments of a
gesture; it puts the previous segment into relief, and gives the following a push, an impulse. The
“otkaz” can also act like a signal for the next phase of the gesture. It is an extremely brief act, going
against the overall direction of the movement: the recoil before going forward, the impulse of the
hand being raised before it strikes, the flexion before standing.
Gesture, preparation of the gesture, rest and resonance after the gesture. Using a quasi-quotation
of a well known historical piece as starting point and keeping the sonic material to a bare minimum
(consisting of 60 key-click sounds recorded from 4 wind instruments: Alto-flute, Oboe, Bb clarinet,
Tenor-sax), Otkaz puts under the magnifying glass, manipulates and exacerbates these phases,
trying to draw as many consequences as possible.
“Otkaz”, dal serbo-croato: rifiuto.
In biomeccanica il principio dell’otkaz definisce precisamente il momento in cui un movimento finisce e il successivo comincia. E’ uno stop and go allo stesso momento, sospende il movimento precedente e prepara il successivo. Esso riunisce dinamicamente due segmenti di un gesto, mettendo a riposo quello precedente e dando impulso a quello successivo. E’ un atto estremamente breve che va contro la direzione complessiva del movimento, si indietreggia per procedere. E’ l’impulso della mano che si leva prima di colpire, è la flessione prima di alzarsi in piedi.
Preparazione del gesto, gesto, risonanza dopo il gesto, riposo. Partendo da una quasi citazione di un ben noto brano storico e tenendo il materiale sonoro - costituito da 60 colpi di chiave di flauto contralto, Oboe, Clarinetto in Bb, sax tenore - all’essenziale, Otkaz pone sotto la lente d’ingrandimento, manipola ed esacerba queste fasi tentando di trarre tante conseguenze quanto possibili.